1.1 Algemene informatie over Indie en zijn inwoners

Hoofdstad: Delhi

Belangrijke steden: Mumbai, Chennai, Bangalore

Munteenheid: Indische rupee (1 euro = 48 rupee)

Transport : In het noorden (bergen) rijden er spijtig genoeg niet veel treinen. De bussen rijden hier verschrikkelijk traag (gemiddeld 25 km/u! Hou hier rekening mee als ge uw reis plant.). In het overige gedeelte van het land neem je best een trein. Alles is redelijk goedkoop (hangt er ook van af welke klas je neemt natuurlijk)

Accommodatie: Geen enkel probleem om accomodatie te vinden, zeker niet op de toeristische plaatsen..zelfs in kleine dorpjes is er wel een hotelletje te vinden. Je betaalt gemiddeld voor een tweepersoonskamer met eigen badkamer tussen de 200-250 rupee. De bedden zijn meestal redelijk hard en warm water heb je in de namiddag, omdat de meeste hotels met zonne-energie hun water opwarmen.

Internetplaces: Een groot aanbod van internetplaces met prijzen van 30-75 rupee per uur (hangt van de concurrentie af)

Shopping: Houtsnijwerk, sjaals, kostuums, beeldjes, tassen, sierraden,enz..

 

1.2 Hoe zijn we er geraakt...

Met de bus vanuit Lahore voor 10 rupee p.p.

 

1.3 Wat is het budget voor een gemiddelde dag

 per dag voor 2 personen (+-    euro)

 

1.4 Onze reis

 

* Amritsar

Als je vanuit Pakistan binnenkomt zal dit de eerste stad zijn die je bezoekt en deze is al direct de moeite !! De Gouden Tempel is gewoonweg prachtig..het hoogtepunt van de stad. Voor de rest zijn er nog wel andere tempels te zien, maar niet zo spectaculair als de Gouden Tempel. De Sikhs zijn zeer gastvrije mensen: elke dag worden 30 000 maaltijden verdeeld aan iedereen die honger heeft, gratis...en je kan ook gratis blijven overnachten in het complex rechtover de tempel, wat wij hebben gedaan. Er wordt wel een vrijwillige donatie gevraagd bij je vertrek.

Van aan de grens namen we een  minibus naar Amritsar met 5 personen.Dit kostte 40 rupee p.p. Dan word je afgezet aan het station en moet je nog een rikshaw nemen tot aan de Gouden tempel. Dit kostte 40 rupee per rikshaw (4 personen en zakken) . Met de trein naar Pathankot voor 25 rupee p.p. De rit duurt 4 uur en  met de bus verder naar Dalhoussie voor 50 rupee p.p. De busrit duurde 5 uur

 

* Dalhoussie

Dit toeristisch bergdorp geeft mooie uitzichten over enkele valleien. Je zou er wandelingen kunnen maken, maar er is nergens een kaart beschikbaar bij ons weten. Korte wandelingen van 2 uur zijn gemakkelijk. Langs de 'Mall' staan vele toeristenstalletjes met soeveniertjes en eten en je vindt er ook enkele Tibetaanse muurschilderingen.

We sliepen in hotel Yasmine voor 100 rupee voor een tweepersoonskamer. Dit was een zeer goed hotelletje, en zeker voor deze prijs..niet te kloppen !! Met de bus reden we verder naar Chamba voor 35 rupee p.p. De rit duurde 3 uur.

 

* Chamba

Hier kan je vele tempels komen bekijken. Het mooiste (en er staan ook ineens de meeste tempels bij elkaar) is het Lakshmi Narayan Temple Complex. De Chamunda Devi tempel is niet de moeite..maar vanaf deze top (veel trappen..) heb je wel een mooi overzicht over de stad en de vallei. Goed voor een dagje.

We sliepen in hotel Jimmy's Inn voor 150 rupee voor een tweepersoonskamer. Met de bus verder naar Dhramsala (een keer overstappen in Gaggal) voor 102 rupee p.p. De rit duurde 7 en een half uur.

 

* Dhramsala - Macleod Ganj

Wat kan er hier over gezegd worden?? Relax-town...Je zit er hoog (redelijk..1770 m) in de bergen en het is er prachtig ! Heel veel Tibetanen wonen hier en hebben er winkeltjes. Het eten is er zalig !! (beter zal je niet vinden in Indie denken we nu) Je kan er dus mooie wandelingen maken, je kan er heel vele cursussen volgen: yoga, koken, talen, shiatsu,...je kan je ook als vrijwilliger aanbieden om lessen te geven (meestal talen). Ook een wandeling naar de Dip Tse-Chok Ling Gompa is de moeite..er staan 2 gigantische drums en een mooie tempel. Het aanbod van hotelletjes is heel groot, dus als je langer blijft kan je er meerdere proberen. Wij sliepen in hotel Sharma voor 100 rupee voor een tweepersoonskamer. Een paar dagen later reden we met de bus naar Shimla voor 145 rupee p.p. De rit duurde 11 uur.

 

* Shimla

Ook dit is weer een stadje voor de rijkere Indier. Veel hotels en in de winkels vind je vele westerse produkten. Voor het landschap of wandelingen zou ik hier niet komen.. De 'Monkey Tempel', of ook wel Jakhu Tempel ligt hoog boven de stad. Er waren redelijk wat apen, maar niet overdreven en ze waren braaf tegen ons, enkel tegen elkaar begonnen ze te vechten..Als je nu een banaan zou meehebben, zullen ze die zeker wel afpakken, maar ik denk niet dat je een stok nodig hebt om ze weg te jagen. Deze stokken worden verkocht of verhuurd door vele kraampjes op weg naar de tempel. De Viceregal Lodge was ook heel mooi, maar dit is en aantal kilometers buten de stad. Je betaalt 10 rupee inkom en je krijgt een gratis rondleiding (vraag om hoe laat de rondleidingen gegeven worden..) Vlakbij de Lodge liggen de botanische tuinen, maar we waren er niet echt in de goede periode daarvoor.

We sliepen eerst in hotel Rashik.voor 300 rupee voor een tweepersoonskamer en zijn daarna verhuisd naar hotel Dazeel voor 220 voor een tweepersoonskamer met heater (het was redelijk koud toen). Met de trein verder naar Kalka voor 37 rupee p.p. (5 en een half uur) en van Kalka met de trein naar Chandigargh voor 24 rupee p.p.(40 minuten) en met de rikshaw naar sector 17 voor 30 rupee. Officieel had dit 48 rupee moeten zijn.. maar als je een beetje uit de stationsbuurt wandelt pikken ze u graag op tegen een lagere prijs.

 

* Chandigargh

We weten niet wat de toerist aantrekt om naar hier te komen, stomme fout van ons..Indie is nog niet klaar voor een stad als deze. Brede boulevards en de plaatsen waar overal woningen moesten staan, zijn nog helemaal leeg. In de tuinen kan je relaxen of joggen. In het Secretariaat, een van de government buildings, mag je niet binnen, tenzij je architect bent..zelfs niet voor een foto vanop het dakterras te trekken..De Rockgarden is iets speciaals..allerlei figuren zijn er gebouwd van verschillende materialen: toiletten, jatten, taloren, stopcontacten,...Inkom is 10 rupee.

We sliepen in het goedkoopste hotel dat we konden vinden,nl. hotel Shiva voor 300 rupee voor een tweepersoonskamer. Met de bus naar Rishikesh voor 115 rupee p.p. De rit duurde 7 uur.

 

* Rishikesh

Deze heilige stad heeft juist een overwinning gehaald: ze mogen er nu ook eieren eten (normaal is deze stad volledig vegetarisch) Het leuke om hier te zien is het baden en offeren aan de Ganges. Er zijn ook wel enkele tempels te zien. Toen wij er waren hadden we het geluk dat er een of andere processie aan de gang was (6 december). In Haridwar heb je meer pelgrims.

We sliepen in een hotel rechtover het busstation voor 150 rupees voor een tweepersoonskamer. Verder met de bus naar Haridwar voor 15 rupees p.p. (50 minuten)

 

* Haridwar

Deze stad is dus nog wel volledig vegetarisch (geen eieren). Aan de Har-Ki-Pairi Ghat kan je het baden en de offerings zien. Er wordt een donatie gevraagd om deze plaats te betreden, maar is absoluut niet verplicht. Pas ook op voor oplichters, want deze lopen ook rond. Bij zonsondergang is er elke dag een hele ceremonie..mensen offeren hun prasad aan de Ganges. Dit is wel mooi, omdat elke prasad verlicht is met een kaarsje. Ook de priesters offeren grotere prasad die verlicht is. Spijtig genoeg blijven de bootjes niet lang boven en kantelen ze rap in het snelle water van de Ganges. Je kan ook te voet of met de stoeltjeslift naar de Mansa Devi tempel gaan. Deze is niet veel verschillend van andere tempels, maar je krijgt er terug een mooi overzicht over de stad.

We sliepen in hotel Kailash voor 175 rupees, maar er zijn hotels te vinden vanaf 80 rupees. We nemen de bus naar Kotdwar voor 38 rupee p.p..

 

* Kotdwar

Eigenlijk moet je in dit dorp absoluut niet terecht komen. Wij dachten langs hier het Corbett Tiger Reserve binnen te kunnen (ah ja, er was daar ook een kantoor volgens de LP !!), maar blijkt dat je langs hier absoluut niet binnen kunt, het scheelt maar een 140 kilometer naar de echte inkom!! In het dorp valt dus niks te zien..

We sliepen in een hotel waarvan we de naam niet meer weten,voor 120 rupees.

Omdat we te ver moeten rondrijden voor het Reservaat besluiten we dit over te slaan en rechtstreeks naar Nepal door te trekken. We nemen de trein naar Najibabad voor 8 rupee (1 uur), dan naar Barreily voor 57 rupee p.p. (+ 65 p.p. voor de sleeper) deze rit duurde vier uur en een kwartier. Daar stappen we over op de trein naar Banbassa voor 23  rupee. Deze rit duurde twee uur. Vanaf hier is het nog een vijftal kilometer naar de grens. Daar hebben we een rikshaw voor gevonden die ons voor 30 rupee naar de grens wou brengen. Laat u niet overhalen door de hoteluitbaters aan de Indische grens om bij hun te blijven overnachten, aan de Nepalese zijde kan je goedkoper en beter slapen..