1.1 Algemene informatie over Indie
en zijn inwoners
Hoofdstad: Delhi
Belangrijke steden: Mumbai, Chennai, Bangalore
Munteenheid: Indische rupee (1 euro = 48 rupee)
Transport : In het noorden (bergen) rijden er spijtig genoeg niet
veel treinen. De bussen rijden hier verschrikkelijk traag (gemiddeld 25 km/u!
Hou hier rekening mee als ge uw reis plant.). In het overige gedeelte van het
land neem je best een trein. Alles is redelijk goedkoop (hangt er ook van af
welke klas je neemt natuurlijk)
Accommodatie: Geen enkel probleem om accomodatie te vinden, zeker
niet op de toeristische plaatsen..zelfs in kleine dorpjes is er wel een
hotelletje te vinden. Je betaalt gemiddeld voor een tweepersoonskamer met eigen
badkamer tussen de 200-250 rupee. De bedden zijn meestal redelijk hard en warm
water heb je in de namiddag, omdat de meeste hotels met zonne-energie hun water
opwarmen.
Internetplaces: Een groot aanbod van internetplaces met prijzen van
30-75 rupee per uur (hangt van de concurrentie af)
Shopping: Houtsnijwerk, sjaals, kostuums, beeldjes, tassen,
sierraden,enz..
1.2 Hoe zijn we er geraakt...
Met de bus vanuit Lahore voor 10 rupee p.p.
1.3 Wat is het budget voor een
gemiddelde dag
per dag voor 2 personen (+- euro)
1.4 Onze reis
* Amritsar
Als je vanuit Pakistan binnenkomt
zal dit de eerste stad zijn die je bezoekt en deze is al direct de moeite !! De
Gouden Tempel is gewoonweg prachtig..het hoogtepunt van de stad. Voor de rest
zijn er nog wel andere tempels te zien, maar niet zo spectaculair als de Gouden
Tempel. De Sikhs zijn zeer gastvrije mensen: elke dag worden 30 000 maaltijden
verdeeld aan iedereen die honger heeft, gratis...en je kan ook gratis blijven
overnachten in het complex rechtover de tempel, wat wij hebben gedaan. Er wordt
wel een vrijwillige donatie gevraagd bij je vertrek.
Van aan de grens namen we een
minibus naar Amritsar met 5 personen.Dit kostte 40 rupee p.p. Dan word je
afgezet aan het station en moet je nog een rikshaw nemen tot aan de Gouden
tempel. Dit kostte 40 rupee per rikshaw (4 personen en zakken) . Met de trein
naar Pathankot voor 25 rupee p.p. De rit duurt 4 uur en met de bus verder naar
Dalhoussie voor 50 rupee p.p. De busrit duurde 5 uur
* Dalhoussie
Dit toeristisch bergdorp geeft mooie
uitzichten over enkele valleien. Je zou er wandelingen kunnen maken, maar er is
nergens een kaart beschikbaar bij ons weten. Korte wandelingen van 2 uur zijn
gemakkelijk. Langs de 'Mall' staan vele toeristenstalletjes met soeveniertjes
en eten en je vindt er ook enkele Tibetaanse muurschilderingen.
We sliepen in hotel Yasmine voor 100
rupee voor een tweepersoonskamer. Dit was een zeer goed hotelletje, en zeker
voor deze prijs..niet te kloppen !! Met de bus reden we verder naar Chamba voor
35 rupee p.p. De rit duurde 3 uur.
* Chamba
Hier kan je vele tempels komen
bekijken. Het mooiste (en er staan ook ineens de meeste tempels bij elkaar) is
het Lakshmi Narayan Temple Complex. De Chamunda Devi tempel is niet de
moeite..maar vanaf deze top (veel trappen..) heb je wel een mooi overzicht over
de stad en de vallei. Goed voor een dagje.
We sliepen in hotel Jimmy's Inn voor
150 rupee voor een tweepersoonskamer. Met de bus verder naar Dhramsala (een
keer overstappen in Gaggal) voor 102 rupee p.p. De rit duurde 7 en een half
uur.
* Dhramsala - Macleod Ganj
Wat kan er hier over gezegd worden??
Relax-town...Je zit er hoog (redelijk..1770 m) in de bergen en het is er
prachtig ! Heel veel Tibetanen wonen hier en hebben er winkeltjes. Het eten is
er zalig !! (beter zal je niet vinden in Indie denken we nu) Je kan er dus
mooie wandelingen maken, je kan er heel vele cursussen volgen: yoga, koken,
talen, shiatsu,...je kan je ook als vrijwilliger aanbieden om lessen te geven
(meestal talen). Ook een wandeling naar de Dip Tse-Chok Ling Gompa is de
moeite..er staan 2 gigantische drums en een mooie tempel. Het aanbod van
hotelletjes is heel groot, dus als je langer blijft kan je er meerdere
proberen. Wij sliepen in hotel Sharma voor 100 rupee voor een
tweepersoonskamer. Een paar dagen later reden we met de bus naar Shimla voor
145 rupee p.p. De rit duurde 11 uur.
* Shimla
Ook dit is weer een stadje voor de
rijkere Indier. Veel hotels en in de winkels vind je vele westerse produkten.
Voor het landschap of wandelingen zou ik hier niet komen.. De 'Monkey Tempel',
of ook wel Jakhu Tempel ligt hoog boven de stad. Er waren redelijk wat apen,
maar niet overdreven en ze waren braaf tegen ons, enkel tegen elkaar begonnen
ze te vechten..Als je nu een banaan zou meehebben, zullen ze die zeker wel
afpakken, maar ik denk niet dat je een stok nodig hebt om ze weg te jagen. Deze
stokken worden verkocht of verhuurd door vele kraampjes op weg naar de tempel.
De Viceregal Lodge was ook heel mooi, maar dit is en aantal kilometers buten de
stad. Je betaalt 10 rupee inkom en je krijgt een gratis rondleiding (vraag om
hoe laat de rondleidingen gegeven worden..) Vlakbij de Lodge liggen de
botanische tuinen, maar we waren er niet echt in de goede periode daarvoor.
We sliepen eerst in hotel
Rashik.voor 300 rupee voor een tweepersoonskamer en zijn daarna verhuisd naar
hotel Dazeel voor 220 voor een tweepersoonskamer met heater (het was redelijk
koud toen). Met de trein verder naar Kalka voor 37 rupee p.p. (5 en een half
uur) en van Kalka met de trein naar Chandigargh voor 24 rupee p.p.(40 minuten)
en met de rikshaw naar sector 17 voor 30 rupee. Officieel had dit 48 rupee
moeten zijn.. maar als je een beetje uit de stationsbuurt wandelt pikken ze u
graag op tegen een lagere prijs.
* Chandigargh
We weten niet wat de toerist
aantrekt om naar hier te komen, stomme fout van ons..Indie is nog niet klaar
voor een stad als deze. Brede boulevards en de plaatsen waar overal woningen
moesten staan, zijn nog helemaal leeg. In de tuinen kan je relaxen of joggen.
In het Secretariaat, een van de government buildings, mag je niet binnen,
tenzij je architect bent..zelfs niet voor een foto vanop het dakterras te
trekken..De Rockgarden is iets speciaals..allerlei figuren zijn er gebouwd van
verschillende materialen: toiletten, jatten, taloren, stopcontacten,...Inkom is
10 rupee.
We sliepen in het goedkoopste hotel
dat we konden vinden,nl. hotel Shiva voor 300 rupee voor een tweepersoonskamer.
Met de bus naar Rishikesh voor 115 rupee p.p. De rit duurde 7 uur.
* Rishikesh
Deze heilige stad heeft juist een
overwinning gehaald: ze mogen er nu ook eieren eten (normaal is deze stad
volledig vegetarisch) Het leuke om hier te zien is het baden en offeren aan de
Ganges. Er zijn ook wel enkele tempels te zien. Toen wij er waren hadden we het
geluk dat er een of andere processie aan de gang was (6 december). In Haridwar
heb je meer pelgrims.
We sliepen in een hotel rechtover
het busstation voor 150 rupees voor een tweepersoonskamer. Verder met de bus
naar Haridwar voor 15 rupees p.p. (50 minuten)
* Haridwar
Deze stad is dus nog wel volledig
vegetarisch (geen eieren). Aan de Har-Ki-Pairi Ghat kan je het baden en de
offerings zien. Er wordt een donatie gevraagd om deze plaats te betreden, maar
is absoluut niet verplicht. Pas ook op voor oplichters, want deze lopen ook
rond. Bij zonsondergang is er elke dag een hele ceremonie..mensen offeren hun
prasad aan de Ganges. Dit is wel mooi, omdat elke prasad verlicht is met een
kaarsje. Ook de priesters offeren grotere prasad die verlicht is. Spijtig
genoeg blijven de bootjes niet lang boven en kantelen ze rap in het snelle
water van de Ganges. Je kan ook te voet of met de stoeltjeslift naar de Mansa
Devi tempel gaan. Deze is niet veel verschillend van andere tempels, maar je
krijgt er terug een mooi overzicht over de stad.
We sliepen in hotel Kailash voor 175
rupees, maar er zijn hotels te vinden vanaf 80 rupees. We nemen de bus naar
Kotdwar voor 38 rupee p.p..
* Kotdwar
Eigenlijk moet je in dit dorp
absoluut niet terecht komen. Wij dachten langs hier het Corbett Tiger Reserve
binnen te kunnen (ah ja, er was daar ook een kantoor volgens de LP !!), maar
blijkt dat je langs hier absoluut niet binnen kunt, het scheelt maar een 140
kilometer naar de echte inkom!! In het dorp valt dus niks te zien..
We sliepen in een hotel waarvan we
de naam niet meer weten,voor 120 rupees.
Omdat we te ver moeten rondrijden
voor het Reservaat besluiten we dit over te slaan en rechtstreeks naar Nepal
door te trekken. We nemen de trein naar Najibabad voor 8 rupee (1 uur), dan
naar Barreily voor 57 rupee p.p. (+ 65 p.p. voor de sleeper) deze rit duurde vier
uur en een kwartier. Daar stappen we over op de trein naar Banbassa voor 23
rupee. Deze rit duurde twee uur. Vanaf hier is het nog een vijftal kilometer
naar de grens. Daar hebben we een rikshaw voor gevonden die ons voor 30 rupee
naar de grens wou brengen. Laat u niet overhalen door de hoteluitbaters aan de
Indische grens om bij hun te blijven overnachten, aan de Nepalese zijde kan je
goedkoper en beter slapen..