1.1 Algemene informatie over Jemen en zijn inwoners
Hoofdstad: San'a
Belangrijke steden: San'a, Aden, Sa'da, Al-Hodeyda, Ta'izz
Munteenheid: Jemineese Rial (1 euro = 170 rial)
Transport: In de steden rijden er vele minibusjes die je per
traject (meestal 1 grote straat) 15 tot 20 rial kosten. Voor grote afstanden,
vb San'a - Aden (7 uur) neem je best de grote bus. Toeristen betalen het
dubbele van de locals. Je kan ook gebruik maken van de shared taxi's die
goedkoop zijn, maar je zit er wel als sardientjes op elkaar gepropt (10 a 11
man in een break)..Of je huurt een volledige taxi voor jezelf natuurlijk
(duur). De beste optie vonden wij de shared taxi's: gewoon je hand opsteken als
je meewil (en voor je instapt over de prijs onderhandelen, want de prijs voor
toeristen kan wel eens hoger liggen..) Gemiddeld betaalden we 100 rial p.p.
voor een uurtje rijden..Als er veel opwaarts moest gereden worden, kon de prijs
wel hoger liggen.
Accomodatie: We hebben nergens op voorhand moeten boeken, omdat er
bijna nergens toeristen waren.. we konden bijna altijd onderhandelen over de
prijs. Prijzen verschillen serieus van stad tot stad.. (van 1000 rial tot 3500
rial voor een tweepersoonskamer)
Internetplaces: Hebben we gevonden in San'a (1.5 rial per minuut in
Pioneer Cafe in de buurt van Ali Abdul Mogni street), in Al-Hodeyda (3 rial per
minuut) en Ta'izz (3 rial per minuut) De connecties zijn redelijk.
Shopping: Wij hebben hier redelijk wat aan souveniershopping
gedaan (we vonden het leuk om cadeautjes van Jemen te kunnen geven, dat krijg
je niet elke keer he...) Heel goedkoop zijn de kleren (maar de kwaliteit is
iets anders natuurlijk).. de kalkstenen huisjes zijn heel populair en eveneens
zilverwaren met half kostbare stenen (agaat, tijger oog, hematiet, koraal,...)
Veiligheid: Het beste is dat je even gaat informeren bij de
politie welke gebieden echt niet aan te raden zijn. Wij hebben een persoon van
een reisbureautje ontmoet en die heeft alles voor ons geregeld..je hebt
permissies nodig om het land te ontdekken..overal staan er politieposten die
controleren of je wel een permissie hebt. Deze kan je verkrijgen op de
immigratiedienst (gratis), je hebt enkel een schema nodig waar je allemaal
naartoe gaat. Suleeymaanc@hotmail.com is de persoon die ons bij alles heeft
geholpen en die je zonder problemen een mailtje kunt sturen, moest je nog
vragen hebben..
Wij hebben nergens problemen gehad en de mensen zijn hier echt
vriendelijk, dus aarzel niet om een bezoekje te brengen..
1.2 Hoe zijn we er geraakt...
Helaas hebben we het vliegtuig moeten nemen vanuit Jordanie, Amman.. dit
kostte ons een serieuze 230 JD p.p. (+- 320 euro)
1.3 Wat is het budget voor een gemiddelde dag
5472 rial per dag voor 2 personen
(+- 31 euro)
1.4 Onze reis
* San'a
San'a is magisch..al die prachtige
architektuur..uniek in de wereld denk ik. De oude stad bestaat uit vele oude
gebouwen en paleistorens met de typische architektuur. Je kan de oude ommuurde
stad binnengaan langs verschillende poorten, waarvan de bekenste Bab Alyamen
is. We zijn hier toegekomen op 26 september, de herdenkingsdag van de
revolutie, waardoor de hele stad werd versierd met lichtjes en iedereen in
feeststemming was..Dit was zeer mooi ! Iedereen loopt hier rond met zijn
Jambiya (een soort van dolk) en je moet er wat aan wennen. Elders in het land
lopen ze rond met hun geweren..ieder zijn ding natuurlijk.. Je kunt hier wel
een paar dagen blijven rondhangen. Wij sliepen in Taj Tallel hotel voor 20 USD
(dit was een typisch Jeminees torenhuis in de oude stad dat werd omgebouwd tot
een hotel voor toeristen), maar dit was een beetje boven budget en zijn dan
verhuisd naar Golf of Aden hotel in de nieuwe stad. Hier betaalden we voor een
tweepersoonskamer 1500 rial. Dit is een goed hotel voor deze prijs.
Een paar kilometers buiten San'a ligt Wadi
Dhahar, gekend om het kasteel dat op een rots is gebouwd.. Elke vrijdag vinden
hier trouwpartijen plaats en genieten families van hun picknick met uitzicht
over de vallei en het kasteel..Inkom voor het kasteel: 500 rial voor
niet-Jeminieten (anders 100). We namen een taxi vanuit San'a naar Wadi Dhahar
voor 500 rial en konden een lift terugvinden met een vriendelijke familie. De
prijs van de taxi was veel te veel, maar wisten wij toen veel !!
* Thille - Hababa
Oud Thille is ook zeer prachtig, maar wel heel
toeristisch..ook de typische architektuur uit San'a vind je hier terug en
eveneens twee cisterns, waarvan een wordt gebruikt als zwembad. In Hababa zelf
was er weinig te zien, maar het stuk landschap dat tussen Thile en Hababa ligt
is heeel prachtig..Nog weinig bewandeld door toeristen, maar ik zou het zeker
aanraden..als je de weg kwijt bent, vraag je de weg aan de plaatselijke
bevolking die hun velden aan het bewerken zijn..zij zullen je graag helpen
tegen een kleine vergoeding.. Vanuit San's zijn we naar nieuw Thile gereden met
een shared taxi en dan verder naar oud Thille (ligt ver van elkaar !!) voor 180
rial p.p. Dan zijn we dus te voet gewandeld naar Hababa en hebben daar een
shared taxi genomen naar Shibam voor 100 rial p.p.
* Shibam - Kowkaban
In Shibam is er ook niet veel te zien, maar de
weg naar Kowkaban is weeral prachtig..ook het zicht dat je vanbovenaf dit dorp
hebt is adembenemend. Omdat we een redelijk druk schema hadden hebben we een
taxi genomen die ons helemaal naar boven bracht en ons daar opwachtte om ons
terug naar beneden te voeren. Dit kostte ons 400 rial. Vandaar hebben we terug
in de laadbak van een taxi kunnen springen naar At-Tawilla voor 70 rial p.p.
* At-Tawilla - Al Mahwit
Heel prachtige streek, met vele terrasbouw op de
bergen. Beide dorpen zijn gebouwd op en tussen rotsen...de mensen hier weten
hoe ze iets moeten bouwen blijkbaar! De huizen zijn gemaakt van de stenen van
de rotsen... In de dorpjes zelf valt er voor de rest weinig te beleven, maar de
natuur is zeker niet te missen..Als je tijd hebt kan je de weg tussen
At-Tawilla en Al Mahwit wandelen..Wij namen een taxi voor 200 rial p.p.
(normaal minder, maar hebben gevraagd of hij
wou stoppen onderweg, zodat we overal fotootjes konden nemen). Vanuit Al
Mahwit naar Manakha geraak je enkel door een Wadi..ook hier nemen wij een taxi
voor 500 rial p.p.(bijna 5 uur rijden) tot in een dorpje dat nog een uurtje
verwijderd ligt van Manakha. Daar hebben we nog een prive taxi moeten nemen
(het was al veel te donker...) voor 800 rial. Als ge hier discussieerd over de
prijs, zorg dan dat ze u afzetten in Manakha zelf, en niet in het dorp dat er 6
kilometer voor ligt...De prijs overdag zou de helft moeten zijn..in shared
taxi. In At-Tawilla zijn we blijven slapen in een guest house..in een gezellige
kamer met matrassen op de grond..blijkbaar worden er in deze kamer ook
trouwfeesten gehouden.. Prijs met avondeten en ontbijt was 800 Rial voor 2
personen.(goedkoopste tot nog toe !!)
* Manakha
Vanuit Manakha kan je hele mooie wandelingen
maken. De gemiddelde verblijfduur ligt op 2 dagen denken we. In die tijd kan je
de meeste omliggende dorpjes bezoeken..Goede mappen zijn er niet beschikbaar,
maar wij hebben het kunnen doen met de map uit de LP. Enkel voor mensen die
plannen hebben om een dagje te trekken, want voor Manakha zelf hoef je het niet
te doen.
Wij verbleven in hotel Al-Hajjara...voor 2400
rial (badkamer in de kamer, avondeten en ontbijt inbegrepen), of 1800 (enkel
ontbijt) en natuurlijk live muziek en dans in de avond. Matrassen op de grond,
wel proper..er waren werken bezig toen we er waren. Gelegen als eerste hotel
als je in Manakha binnenrijdt. Vanuit Manakha zijn we naar Al Hodeyda gereden
voor 450 rial p.p.
* Al-Hodeyda
Dit havenstadje heben we niet bij daglicht
gezien. Zag er wel een leuk stadje uit.. We zijn er blijven overnachten in
Al-Borg hotel voor 2500 rial !! Het beste wat ge kon krijgen in
budget-categorie...volgens mij hadden ze allemaal hun prijzen omhoog gedaan
omdat er zo weinig toeristen waren..Propere kamers (zonder ontbijt). We
verbleven hier omdat het maar 1 uur verwijderd is van Bayt al Faqih ipv 4 uur
vanaf Manakha. Rit van Hodeyda naar Bayt al Faqih kostte 150 rial p.p.
* Bayt al Faqih
Hier moet je enkel zijn op vrijdagmorgen, want
dan heeft er de grootste markt in heel Jemen plaats. Is niet verschillend van
de kleinere markten in de steden, alleen veel groter aanbod (ok, misschien wel
wat geiten en kamelen...) Na een uurtje en een half reden we verder naar Zabid
voor 150 rial p.p.
* Zabid
Unesco-site...Hier zijn heel veel moskeeen te
vinden (82 blijven er nog over van de ooit 236 !!!) Persoonlijk vonden we het
niet de moeite. Slapen kan je enkel in het Resthouse.. slapen in een overdekte
grote tent en squad-WC's...we besloten om verder naar Ta'izz te rijden. Prijs:
200 rial p.p.
* Ta'izz - Yifrus - At-Turba
In Ta'izz zijn we redelijk lang gebleven. Het
was een stadje waar wij een feeling van thuis konden krijgen (waarom weten we
zelf niet, misschien omdat het regende ??) Je kan er een paar moskeeen gaan
bekijken en in de souqs trekken. Het fort kan je tot de helft beklimmen (de
rest is in renovatie). We verbleven in hotel Borg at-Tahrir voor 1500 rial voor
een tweepersoonskamer. Goede bedden en badkamer was ook ok.
Vanhieruit hebben we een daguitstap gemaakt naar
At-Turba, een dorp gebouwd op kliffen..niets te zien. (shared taxi:300 rial
p.p.) In het terugkomen zijn we even
gestopt bij een baobab, de grootste boom in Jemen met een omtrek van 20.5
meter. (de shared taxi van At-Turba tot de boom kostte 100 rial p.p.) Even
verdergewandeld en fotootjes genomen en onderweg terug in een shared taxi
gesprongen tot de Yifrus-splitsing.(dit kostte
160 rial) Aan de splitsing konden we meerijden met iemand, die 100 rial
vroeg. Daar zijn we naar de 500 jaar oude Ahmed ibn Alwan Moskee gaan kijken en
vandaaruit teruggereden naar Ta'izz voor 150 rial p.p.
Ook zijn we naar de zoo gaan kijken, die
tientallen kilometers buiten de stad ligt. Voor een taxi betaal je normaal 500
rial, maar hebben het kunnen klaarspelen voor 300 rial. We zijn hier gepasseerd
op weg naar Jibla. DE attraktie van de zoo is de geit op wiens vacht Mohammed
te lezen valt..wij vonden de leeuwen en andere beesten leuker. Inkom is 150
rial p.p. + 50 rial voor foto's/camera.
* Ibb - Jibla
Van aan de zoo zijn we verdergereden naar Ibb
(100 rial in de laadbak, 2 personen) om Jibla te kunnen bezoeken. In Ibb spring
je ook in een shared taxi (30 rial p.p. heen en 30 rial p.p. terug). In Jibla
staat de moskee, paleis en museum van Koningin Arwa. In de moskee mag je niet
binnen als niet-moslim, het paleis is in renovatie en in het museum mag je wel
binnen voor 100 rial.
* Yarim - Hammam dammt
Vanuit Ibb vind je blijkbaar geen rechtstreekse
taxi naar Hammam Damt, dus zijn we eerst naar Yarim gereden (180 rial p.p.) en
daar direkt overgestapt in een taxi naar Hammam Damt (150 rial p.p.) In Hammam
Damt vind je een hele kleine vulkaan, die je kan beklimmer en rond de krater
wandelen. Geen inkomprijs. We sliepen een in een heel goed hotel (ben de naam
vergeten, maar bevindt zich aan de linkerkant van de baan als je van Yarim
komt) Na veel discussie over de prijs, konden we de kamer krijgen voor 1800
rial (eindelijk eens een badje !!)
Vanuit Hammam Dammt terug naar Yarim. We hebben
wel een tussenstop gemaakt ergens in een dorpje onderweg, om fotootjes te
kunnen trekken, maar dit was geen goede ervaring, aangezien de kinderen uit het
dorp het blijkbaar leuk vonden stenen naar ons te gooien..We betaalden 400 rial
om tot in Yarim te geraken (te veel, we weten het...) Vanaf Yarim naar Sa'na
kostte 250 rial p.p.met een shared taxi. Er vertrekken eveneens rechtsreekse
bussen vanuit Dammt naar Sa'na, maar hier ken ik de prijs niet van.(grote
airco-bussen). Terug in Sa'na wachten we op onze visums voor Iran en Oman.
* Shibam - Say'un - Tarim
Deze drie oostelijk gelegen dorpjes in de
woestijn zijn eveneens een bezoekje waard. Men had ons gezegd dat je 250 USD
moest betalen om door de woestijn te rijden (omwille van de bedouines), dus
besloten wij over Al-Mukalla te gaan en zo verder te gaan, maar het geluk was
met ons en de bus passeerde op 66 km van Say'un dus zijn we daar maar
uitgestapt en verder een taxi naar Shibam genomen voor 500 rial (weeral veel te
veel, maar hier bleek de chauffeur onze afspraak van 70 rial p.p. in het
arabisch niet eens zelf verstaan te hebben..toen hij ons dropte wou hij 700
rial !!) De bus vanuit Sa'na kostte 3000 rial p.p., normaal zouden toeristen
6000 rial betalen, maar Sulemon heeft voor ons de tickets gekocht en zelfs bij
controle op de bus gaf dit geen probleem..
Shibam wordt ook wel het Manhattan van de
woestijn genoemd, omdat de huizen hier 4 tot 8 verdiepen hoog zijn. Wel
bewonderenswaardig als je bedenkt dat alle huizen uit modderstenen zijn gemaakt
! Het dorpje zelf is gelegen aan een oase..beste is om hier een paar uurtjes
rond te lopen en dan verder door te gaan naar Say'un..het dorpje heeft zijn
beste tijden gekend denken we..de souvenirshopjes hebben bijna geen zaken meer
te doen en de hotels zijn leeg. Omdat we geen goedkope taxi meer vonden die
avond, zijn we wel hier blijven overnachten in het enige hotel voor 2000 rial.
De volgende ochtend wel een shared taxi gevonden die ons voor 70 rial p.p. naar
Say'un bracht. Hier kan je het mooie paleis van de sultan bewonderen (helaas
waren we er op vrijdagmiddag en was het gesloten..). Ook het graf van Habshi
valt op met zijn turquoise koepel. Door tijdsnood besloten we ons geluk in
Tarim te proberen om nog een lift te vinden richting Omaanse grens. Een shared
taxi bracht ons voor 120 rial p.p. naar Tarim. Hier vind je de Al-Mudhar moskee
met een minaret van 50 meter hoog en ook het Al-Kaf paleis in javanees barokke
stijl. En geluk hadden we !! Voor 2000 rial p.p. konden we rond 19.00 uur nog
vertrekken richting grenspost Oman. Om 5.00 's morgens kwamen we er aan.