1.1 Algemene informatie over Oman en zijn inwoners
Hoofdstad: Muscat
Belangrijke steden: Muscat, Salalah
Munteenheid: Omaanse Rial (1 euro = 0.370 rial)
Transport: Aangezien het een heel modern land is, worden hier
veel auto's verhuurd. Ook wij vonden het gemakkelijk om ons te verplaatsen en
redelijk wat dingen te zien zonder te moeten wachten op minibusjes. Gemiddeld
betaal je 12 rial per dag inclusief verzekering, 200 km. Per extra km betaal je
50 baisa en de benzine is ook voor eigen rekening (ongeveer 1 rial per 100
km.). Voor de afstand Salalah-Muscat (+-1000 km) hebben we een luxe-nachtbus
genomen voor 7 rial p.p.
Accomodatie: Gemiddeld vind je een overnachting voor 10 rial voor
een tweepersoonskamer. Alle kamers die we gezien hebben waren heel proper, met
TV, airco en frigo !! Echt geen land voor budget-travellers..
Internetplaces: In Salalah betaalden we 800 baisa per uur en in Muscat
400 baisa per uur. Geen gebrek aan internetcafe's !!
Shopping: Veel incens-burners, zilver en potskes, maar duur !!
1.2 Hoe zijn we er geraakt...
Vanaan de Jemen-Oman grenspost "Habarut" met een minibus-taxi
voor 4 omaanse rial p.p. naar Salalah
1.3 Wat is het budget voor een gemiddelde dag
25 rial per dag voor 2 personen
(+- 69 euro)
1.4 Onze reis
* Salalah
Deze stad is een heel verschil met Jemen. Hier
vind je terug brede boulevards, supermarkten en een cinema en de auto's zijn
bijna allemaal maximun 3 jaar oud..In de stad zelf is weinig te zien. Je kan
gaan kijken naar het paleis van de sultan Qaboos en de fotoreportage van
Thesiger gaan bekijken in het museum (waar ook nog wat andere omaanse
cultuurhistorie te zien valt) en dat is het zowat denk ik. We sliepen in hotel
Bin Jadid voor 10 rial voor een tweepersoonskamer (goed hotelletje). Een auto
huren voor een halve dag kostte 6 rial + 1.5 rial aan benzine (dit werd
geregeld door onze behulpzame hoteluitbater)
* Mughsail - Graf van Job
Als daguitstap vanuit Salalah zijn we naar de
golfbrekers gaan kijken in Mughsail.(ongeveer 45 km van Salalah) Het is een
mooi strand met een paar palmbomen, maar niet de moeite om helemaal tot ginder
te rijden. Daarna zijn we het graf van Job gaan bezichtigen. Hiervoor moet je
de pijlen richting Ittin volgen. Het landschap is mooier dan de weg naar
Mughsail, maar het graf is ook niet echt de moeite.(ongeveer 30 km van Salalah)
* Muscat
Ook Muscat is heel modern. Er zijn redelijk wat
museums die je kan bezoeken, maar misschien niet allemaal even interessant. In
Ruwi-district zijn we naar het nationaal museum geweest. Inkom 500 baisa p.p.
Klein museum. Informeer goed naar de openingsuren, want die veranderen
blijkbaar redelijk snel. Je kan nummer 600 100 bellen voor informatie, maar
diegene die wij hebben gekregen klopte niet...dus zoek een betrouwbaardere
bron. Het nationaal historisch museum toont de geschiedenis van Oman door
middel van een fossielententoonstelling en daarna kan je wat andere beesten gaan
bekijken (opgezet natuurlijk !) en eindigen bij het skelet van de walvis. Was
wel leuk, maar het is moeilijk te vinden. Het ligt in Al-Khuwair-district, opde
Al-Wazarat street vlakbij een rond punt. Daar staat een gebouw met een groen
bord met een sfinx-kop op. Aan de buitenkant van de inkompoort hangt niets van
museum of zo, pas als je binnenstapt zal je pijlen naar de inkom vinden.Inkom
500 baisa p.p. Aan de Corniche vind je de Mutrah souk met vele souveniertjes,
maar allemaal wel redelijk duur. Het typische "potske" dat ze daar
dragen kost 4 tot 6 rial. Wat ook van ver opvalt is de reuze-incens burner.
Deze bereik je best via het Riyam pretpark. Vanaf daar heb je een mooi zicht op
de Corniche.
Het aquarium hadden we ook graag bezocht, maar
bij aankomst bleken de openingsuren veranderd te zijn. Als je met de taxi tot
daar wil vraag dan naar de Marina Bander. De rit zou ongeveer 2 rial moeten
kosten.
Wij sliepen de eerste nacht in Al-Naseem voor 15
rial (jaja, eindelijk terug eens een badje kunnen nemen na al die maanden),
maar zijn daarna verhuist naar het Corniche-hotel voor 10 rial. Beide hotels
waren goed in orde. Voor een rit naar Ruwi betaal je normaal gezien 100 baisa
p.p. met de minibus, maar ze durven natuurlijk wel meer vragen. Een rit naar
Al-Khuwair kost ongeveer 300 baisa p.p.
* Barka - Nakhal
Als dagtrip vanuit Muscat zijn we naar Barka
gereden, ongeveer 40 km van Muscat. Dit fort was onder renovatie op het
ogenblijk dat wij er waren. Geen inkom. Niet zo spectaculair. Dan zijn we
verdergereden naar het fort in Nakhal, ongeveer een 60-tal kilometer verderop.
Dit was een heel mooi fort middenin een oase. Je vindt er vele gedecoreerde
kamertjes. Inkom 500 baisa p.p. Een drietal kilometer verder is een uitstekende
picnicplaats in de oase (en tussen de geiten), vlakbij een bron. Deze plaats
noemt A'Thowarah. In Muscat hebben we de auto gehuurd voor 12 rial (ganse dag)
en nog extra 3 rial voor benzine.
* Nizwa - Bahla - Jabrin
Vanuit Muscat hebben we de ONTC-bus genomen naar
Nizwa voor 1.6 rial p.p. De slaapgelegenheden in Nizwa zijn schaars, en
daardoor zijn de prijzen iets hoger dan in Muscat. Wij sliepen in Nizwa
Guesthouse voor 14 rial.(ongeveer 3 km buiten het centrum) Een shared taxi naar
het centrum kost 100 baisa. Vanuit het centrum naar het hotel is iets
moeilijker voor die prijs. De souq is echt wel de moeite !! Kom in de morgen,
dan kan je de verkoop van koeien en geiten zien..een hele parade ! Verder vind
je er nog groenten en fruit, dadels, vis, vlees en souvenirs. Vlakbij de souk
kan je het fort binnengaan. Inkom 500 baisa. Van bovenop het fort heb je terug
een uitzicht op de souk en op de stad.
Als daguitstap wilden we naar Bahla gaan, maar
helaas kwamen we er om 12.05 aan en de souk was al gedaan....het fort is nog
steeds in renovatie en dus niet te bezichtigen...Dan maar doorgereden naar
Jabrin voor een ander fort, maar ook hier wilden ze ons niet meer binnenlaten
(foute openingsuren in onze reisgids..vrijdag maar open tot 11 uur !!) Vanuit
Nizwa zijn we in Bahla geraakt voor 1 rial. Van Bahla naar Jabrin kostte ook 1
rial..en van Jabrin terug naar Nizwa kostte ook 1 rial. In de namiddag waren we
op de bus aan het wachten om naar Ibri te rijden, maar de bus was volgeboekt en
hebben we een taxi moeten nemen voor 2 rial p.p. In Ibri werden we ergens
gedropt door onze taxichauffeur en hebben we gelukkig een lift gekregen van
iemand naar de grens met de Emiraten. Vanaf de grens hebben we een andere lift
gekregen naar Buraimi (voor dat verhaal moet je het dagboek maar eens lezen..)
Het visum voor de Emiraten was gratis.