1.1 Algemene informatie over Oman en zijn inwoners

Hoofdstad: Muscat

Belangrijke steden: Muscat, Salalah

Munteenheid: Omaanse Rial (1 euro = 0.370 rial)

Transport: Aangezien het een heel modern land is, worden hier veel auto's verhuurd. Ook wij vonden het gemakkelijk om ons te verplaatsen en redelijk wat dingen te zien zonder te moeten wachten op minibusjes. Gemiddeld betaal je 12 rial per dag inclusief verzekering, 200 km. Per extra km betaal je 50 baisa en de benzine is ook voor eigen rekening (ongeveer 1 rial per 100 km.). Voor de afstand Salalah-Muscat (+-1000 km) hebben we een luxe-nachtbus genomen voor 7 rial p.p.

Accomodatie: Gemiddeld vind je een overnachting voor 10 rial voor een tweepersoonskamer. Alle kamers die we gezien hebben waren heel proper, met TV, airco en frigo !! Echt geen land voor budget-travellers..

Internetplaces: In Salalah betaalden we 800 baisa per uur en in Muscat 400 baisa per uur. Geen gebrek aan internetcafe's !!

Shopping: Veel incens-burners, zilver en potskes, maar duur !!

 

 

1.2 Hoe zijn we er geraakt...

Vanaan de Jemen-Oman grenspost "Habarut" met een minibus-taxi voor 4 omaanse rial p.p. naar Salalah

 

1.3 Wat is het budget voor een gemiddelde dag

 25 rial per dag voor 2 personen (+-   69 euro)

 

1.4 Onze reis

 

* Salalah

Deze stad is een heel verschil met Jemen. Hier vind je terug brede boulevards, supermarkten en een cinema en de auto's zijn bijna allemaal maximun 3 jaar oud..In de stad zelf is weinig te zien. Je kan gaan kijken naar het paleis van de sultan Qaboos en de fotoreportage van Thesiger gaan bekijken in het museum (waar ook nog wat andere omaanse cultuurhistorie te zien valt) en dat is het zowat denk ik. We sliepen in hotel Bin Jadid voor 10 rial voor een tweepersoonskamer (goed hotelletje). Een auto huren voor een halve dag kostte 6 rial + 1.5 rial aan benzine (dit werd geregeld door onze behulpzame hoteluitbater)

 

 

* Mughsail - Graf van Job

Als daguitstap vanuit Salalah zijn we naar de golfbrekers gaan kijken in Mughsail.(ongeveer 45 km van Salalah) Het is een mooi strand met een paar palmbomen, maar niet de moeite om helemaal tot ginder te rijden. Daarna zijn we het graf van Job gaan bezichtigen. Hiervoor moet je de pijlen richting Ittin volgen. Het landschap is mooier dan de weg naar Mughsail, maar het graf is ook niet echt de moeite.(ongeveer 30 km van Salalah)

 

 

* Muscat

Ook Muscat is heel modern. Er zijn redelijk wat museums die je kan bezoeken, maar misschien niet allemaal even interessant. In Ruwi-district zijn we naar het nationaal museum geweest. Inkom 500 baisa p.p. Klein museum. Informeer goed naar de openingsuren, want die veranderen blijkbaar redelijk snel. Je kan nummer 600 100 bellen voor informatie, maar diegene die wij hebben gekregen klopte niet...dus zoek een betrouwbaardere bron. Het nationaal historisch museum toont de geschiedenis van Oman door middel van een fossielententoonstelling en daarna kan je wat andere beesten gaan bekijken (opgezet natuurlijk !) en eindigen bij het skelet van de walvis. Was wel leuk, maar het is moeilijk te vinden. Het ligt in Al-Khuwair-district, opde Al-Wazarat street vlakbij een rond punt. Daar staat een gebouw met een groen bord met een sfinx-kop op. Aan de buitenkant van de inkompoort hangt niets van museum of zo, pas als je binnenstapt zal je pijlen naar de inkom vinden.Inkom 500 baisa p.p. Aan de Corniche vind je de Mutrah souk met vele souveniertjes, maar allemaal wel redelijk duur. Het typische "potske" dat ze daar dragen kost 4 tot 6 rial. Wat ook van ver opvalt is de reuze-incens burner. Deze bereik je best via het Riyam pretpark. Vanaf daar heb je een mooi zicht op de Corniche.

Het aquarium hadden we ook graag bezocht, maar bij aankomst bleken de openingsuren veranderd te zijn. Als je met de taxi tot daar wil vraag dan naar de Marina Bander. De rit zou ongeveer 2 rial moeten kosten.

Wij sliepen de eerste nacht in Al-Naseem voor 15 rial (jaja, eindelijk terug eens een badje kunnen nemen na al die maanden), maar zijn daarna verhuist naar het Corniche-hotel voor 10 rial. Beide hotels waren goed in orde. Voor een rit naar Ruwi betaal je normaal gezien 100 baisa p.p. met de minibus, maar ze durven natuurlijk wel meer vragen. Een rit naar Al-Khuwair kost ongeveer 300 baisa p.p.

 

 

* Barka - Nakhal

Als dagtrip vanuit Muscat zijn we naar Barka gereden, ongeveer 40 km van Muscat. Dit fort was onder renovatie op het ogenblijk dat wij er waren. Geen inkom. Niet zo spectaculair. Dan zijn we verdergereden naar het fort in Nakhal, ongeveer een 60-tal kilometer verderop. Dit was een heel mooi fort middenin een oase. Je vindt er vele gedecoreerde kamertjes. Inkom 500 baisa p.p. Een drietal kilometer verder is een uitstekende picnicplaats in de oase (en tussen de geiten), vlakbij een bron. Deze plaats noemt A'Thowarah. In Muscat hebben we de auto gehuurd voor 12 rial (ganse dag) en nog extra 3 rial voor benzine.

 

 

* Nizwa - Bahla - Jabrin

Vanuit Muscat hebben we de ONTC-bus genomen naar Nizwa voor 1.6 rial p.p. De slaapgelegenheden in Nizwa zijn schaars, en daardoor zijn de prijzen iets hoger dan in Muscat. Wij sliepen in Nizwa Guesthouse voor 14 rial.(ongeveer 3 km buiten het centrum) Een shared taxi naar het centrum kost 100 baisa. Vanuit het centrum naar het hotel is iets moeilijker voor die prijs. De souq is echt wel de moeite !! Kom in de morgen, dan kan je de verkoop van koeien en geiten zien..een hele parade ! Verder vind je er nog groenten en fruit, dadels, vis, vlees en souvenirs. Vlakbij de souk kan je het fort binnengaan. Inkom 500 baisa. Van bovenop het fort heb je terug een uitzicht op de souk en op de stad.

Als daguitstap wilden we naar Bahla gaan, maar helaas kwamen we er om 12.05 aan en de souk was al gedaan....het fort is nog steeds in renovatie en dus niet te bezichtigen...Dan maar doorgereden naar Jabrin voor een ander fort, maar ook hier wilden ze ons niet meer binnenlaten (foute openingsuren in onze reisgids..vrijdag maar open tot 11 uur !!) Vanuit Nizwa zijn we in Bahla geraakt voor 1 rial. Van Bahla naar Jabrin kostte ook 1 rial..en van Jabrin terug naar Nizwa kostte ook 1 rial. In de namiddag waren we op de bus aan het wachten om naar Ibri te rijden, maar de bus was volgeboekt en hebben we een taxi moeten nemen voor 2 rial p.p. In Ibri werden we ergens gedropt door onze taxichauffeur en hebben we gelukkig een lift gekregen van iemand naar de grens met de Emiraten. Vanaf de grens hebben we een andere lift gekregen naar Buraimi (voor dat verhaal moet je het dagboek maar eens lezen..) Het visum voor de Emiraten was gratis.